سیستم‌های هوش مصنوعی به طور اساسی جهان را تغییر می‌دهند و بر نسل فعلی و آینده کودکان تأثیر می‌گذارند. کودکان در حال حاضر به طرق مختلف با فناوری‌های هوش مصنوعی تعامل دارند: این فناوری‌ها در اسباب‌بازی‌ها، دستیاران مجازی، بازی‌های ویدئویی و نرم‌افزارهای یادگیری تطبیقی تعبیه شده‌اند.

الگوریتم‌ها به کودکان توصیه می‌کنند که در ادامه چه ویدئوهایی را تماشا کنند، چه اخباری را بخوانند، به چه موسیقی گوش دهند و با چه کسی دوست شوند.

اهمیت یادگیری هوش مصنوعی برای کودکان

دانش‌آموزان می‌توانند کامپیوترها را از طریق برنامه‌نویسی، فرایندهای آموزشی و آزمایش آموزش دهند. این روش مترقی یادگیری به آن‌ها اجازه می‌دهد، تا معمار دنیای خود باشند. در واقع، کودکان می‌توانند طراحی کنند و بازی‌ها و حتی ربات‌ها را برنامه‌ریزی کنند!

حال این سؤال پیش می‌آید که چرا یادگیری هوش مصنوعی برای کودکان مهم است؟ حقیقت آن است که چه متوجه باشیم چه نباشیم، هوش مصنوعی در اطراف ما وجود دارد و مردم هر روز از این فناوری استفاده می‌کنند. دانشمندان کامپیوتر در این خصوص پیش‌بینی کرده‌اند که هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک، رشد بیشتری خواهد داشت.

پس با توجه به کاربرد مؤثر این فناوری در حال و آینده، به‌طور قطع، بسیاری از مشاغل برای حل مشکلات خود به کارشناسان خبره نیاز خواهند داشت. کارشناسان خبره هوش مصنوعی برای به‌کارگیری رویکردهای جدید این فناوری در آینده به منظور انجام امور متعدد، بدون شک کودکان امروز خواهند بود.

آن‌ها با یادگیری هوش مصنوعی در سنین پایین، می‌توانند بهتر درک کنند که چگونه از این ابزار برای بهبود عملکرد امور استفاده نمایند. به بیانی دیگر، دانش‌آموزان از طریق کدنویسی و برنامه‌نویسی به طراح «مغز» کامپیوتر تبدیل می‌شوند.

آموزش هوش مصنوعی به کودکان

در حال حاضر، هوش مصنوعی به یک موضوع محبوب در دنیا تبدیل شده است، زیرا بخشی از زندگی روزمره انسان‌ها شده است. در واقع، می‌توان گفت تمامی اقشار جامعه بنا به نیاز خود به این فناوری نوظهور، به‌نوعی به آن وابسته شده‌اند و حرفه‌های مختلفی نیز در حال حاضر با موضوع هوش مصنوعی مشغول به فعالیت هستند.

پس با توجه به نیاز انسان‌ها به این فناوری ، می‌بایست از هم‌اکنون کارشناسان آینده هوش مصنوعی را آموزش داد، تا آن‌ها بتوانند با آگاهی لازم شغل مورد نظر خود را انتخاب کنند، چراکه آموزش هوش مصنوعی به کودکان کمک می‌کند، تا مهارت‌های تفکر انتقادی خود را توسعه دهند و همچنین پتانسیل شغلی را فراهم نمایند.

برای این کار بهتر است زمان آموزش کودکان را نسبت به سن آن‌ها در نظر گرفت. حقیقت آن است که کودکان در مراحل مختلف زندگی مهارت‌های متفاوتی را کسب می‌کنند. آن‌ها از ۷ سالگی تا حدود ۱۵ سالگی، تفکر منطقی و قدرت استدلال‌شان رشد می‌کند. در این مرحله می‌توان به آن‌ها کمک کرد، تا کاربردهای هوش مصنوعی را بیاموزند و برای استفاده بهتر از این فناوری آماده شوند.

.

امروزه فناوری هوش مصنوعی، چنان در تاروپود زندگی افراد رخنه کرده است که شاید اگر این فناوری از زندگی و کسب‌وکار انسان‌ها حذف شود، آن‌ها دیگر به‌اصطلاح آدم سابق نشوند! دستیارهای مجازی مانند دستیار گوگل، الکسای آمازون و سیری اپل، دوربین نظارت، نقشه‌های گوگل برای پیمایش، توصیه‌های آمازون و نتفلیکس، ماشین‌های خودران و… تنها بخشی از کاربردهایی است که مدت‌هاست ارتباط هوش مصنوعی را با انسان‌ها گره زده است؛

اما گویا این فناوری قرار است در آینده‌ای نزدیک رشد بیشتری داشته باشد و این موضوع باعث می‌گردد، دانشمندان نگاه ویژه‌ای به کودکان در این مسیر داشته باشند و به‌نوعی کارشناسانی خبره برای انجام تخصصی امور این فناوری از آن‌ها بسازند.

در واقع، اینکه هوش مصنوعی برای کودکان چه آینده‌ای را از نظر شغلی رقم خواهد زد، موضوعی است که فکر دانشمندان این فناوری را به خود مشغول ساخته است.   

دسته‌ها: آموزشی