درپاسخ به این سوال که چرا آموزش زبان برنامه نویسی اسکرچ برای کودکان بهترین نقطه شروع می باشد باید بگوییم که اخیراً موجی از علاقمندی برای کدنویسی ایجاد شده است که بیشتر به دلیل فرصت‌های شغلی مرتبط با آن است چرا که برخی از مشاغل مرتبط با توسعهٔ نرم‌افزار به سرعت در حال رشد هستند و تقاضای نیروی انسانی برای این مشاغل بیشتر از عرضهٔ آن است.
اما در عین حال دلایل عمیق‌تر و گسترده‌تری برای آموزش کدنویسی به کودکان وجود دارد و همین مسائل باعث شده تا کشورهایی همچون استونی، انگلستان، ژاپن، چین، کانادا و … یادگیری اصول کدنویسی را در برنامه‌نویسی درسی مدارس ابتدایی خود بگنجانند.

اگر هر کودکی باید خواندن و نوشتن را یاد بگیرد در حالی که تعداد کمی از آن‌ها در آینده روزنامه‌نگار، رمان‌نویس و یا نویسنده‌های حرفه‌ای خواهند شد، پس دلیل یادگیری این مهارت‌ها چیست؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که مردم در کارهای روزمرهٔ خود از خواندن و نوشتن استفاده می‌کنند؛ مثلاً برای یک دوست پیام تبریک می‌فرستند، لیست خرید روزانه را می‌نویسند، احساسات شخصی خود را در دفترچهٔ خاطرات می‌نویسند و غیره به طوری که می‌توان گفت چنین مهارت‌هایی قوهٔ‌ تفکر و خلاقیت را پرورش می‌دهند.

با این تفاسیر، واضح است که دلایل زیادی برای یادگیری نوشتن وجود دارد. کدنویسی نیز نوعی نوشتن است که کودکان را قادر می‌سازد تا ایده‌های خود را از بالقوه به حالت بالفعل درآورند و همچنین دلایل زیادی وجود دارد که این گروه سنی باید کدنویسی را بیاموزند.

در حین یادگیری کدنویسی، کودکان فقط کدنویسی یاد نمی‌گیرند بلکه کدنویسی می‌کنند تا یاد بگیرند مضاف بر اینکه علاوه بر یادگیری مسائل ریاضیاتی و محاسباتی، آن‌ها استراتژی‌های حل مسئله، طراحی پروژه و … را نیز فرا می‌گیرند و این در حالی است که این مهارت‌ها نه تنها برای افرادی که در حوزهٔ کامپیوتر فعالیت می‌کنند مفید هستند، بلکه برای تمامی افراد در هر سن و با هر علاقه و شغلی نیز مثمرثمر واقع خواهند شد.

برنامه‌نویسی راهی است که از آن طریق بچه‌ها می‌توانند احساسات درونی خود را بیان کنند. برای روشن‌تر شدن این مطلب مثالی می‌زنیم.

فرض کنیم فرزندتان وقتی که برنامهٔ کودک تماشا می‌کند و یا به انجام بازی‌های کامپیوتری می‌پردازد، همواره به این می‌اندیشد که «ای کاش من هم می‌توانستم یک انیمیشن و یا بازی آن‌طور که مد نظر خودم هست تولید کنم.» که در چنین شرایطی برنامه‌نویسی به عنوان ابزاری خواهد بود که فرزندتان از آن طریق خواهد توانست تا ایدهٔ خود را عملی سازد.

اما سوال اساسی این است که نقطه شروع کجاست ودر پاسخ به این سوال باید گفت که نقطه شروع آموزش برنامه نویسی به کودکان اسکرچ می باشد.

دسته‌ها: آموزشی