آموزش هوش مصنوعی به کودکان یکی از مهمترین موضوعاتی است که در حال حاضر در حوزه تربیت و پرورش مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. با توجه به پیشرفت فناوری و نیازهای بازار کار، استفاده موثر از هوش مصنوعی برای کودکان بسیار حائز اهمیت است،‌ اما چطور می‌توان به کودکان آموزش داد تا بتوانند در آینده با هوش مصنوعی کار کنند؟ 

درادامه به معرفی سایتهای معتبری که با این هدف ایجاد شده اند می پردازیم :

۱- Machine Learning for Kids

یکی از بهترین راه‌ها برای دانش‌آموزان برای یادگیری (Machine learning)ML و (Artificial intelligence)AI از طریق پروژه های یادگیری ماشینی برای مبتدیان است. این سایت به دانش‌آموزان ، آموزش عملی یادگیری ماشین را می‌دهد، زیرشاخه‌ای از هوش مصنوعی که رایانه‌ها را قادر می‌سازد از داده‌ها و تجربیات بیاموزند.

این ابزار با ارائه تجربه‌های کاربردی برای آموزش سیستم‌های یادگیری ماشین و به‌وجودآوردن چیزهایی با آن‌ها، یادگیری ماشین را معرفی می‌نماید. این ابزار، محیطی را با استفاده آسان برای آموزش مدل‌های یادگیری ماشین برای تشخیص، اعداد، تصاویر یا صداها مهیا می‌کند.

این امر با تلاش‌هایی برای آموزش‌دادن هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی به کودکان، با اضافه نمودن این مدل‌ها بر روی نرم افزارهای برنامه‌نویسی مانند Scratch و App Inventor و کمک به کودکان در درست‌کردن پروژه‌ها و ساخت بازی‌ها با مدل‌های یادگیری ماشینی که آموزش می‌دهند، تهیه شده است.

۲-Experiments with Google

اگر شما و فرزندانتان در مورد نحوه عملکرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کنجکاو هستید، آزمایش‌هایی را با Google انجام دهید. این وب سایت رایگان، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی را از طریق پروژه های ساده و تعاملی برای زبان آموزان در سنین مختلف توضیح می دهد.

از سال ۲۰۰۹، کدنویسان نمونه کارهای شگفت‌انگیزی با استفاده از Chrome ، Android ، AI ، Web VR ، AR و موارد دیگر ایجاد کرده‌اند. در اینجا پروژه‌هایی با ابزار و منابع مفید به نمایش گذاشته شده است تا افراد دیگر برای ایجاد پروژه‌های جدید الگو بگیرند. در اینجا نمونه کارهایی برای جستجو وجود دارد.

۳-AI in Schools

این سایت یک طرح آموزشی رایگان  برای مربیان و معلمان برای توضیح AI به کودکان و نوجوانان در نظر گرفته است و شامل دو روش آموزشی  فعالیت‌های کلاس آن پلاگ و فعالیت برنامه‌نویسی است. 

دوره های AI in School توسط تیمی از مربیان و فناوران طراحی شده است. این دوره ها شامل AI Novus (مقدمه ای بر هوش مصنوعی برای سنین هفت تا ده)، ماشین مجازی بدون راننده، اکتشافات هوش مصنوعی بازیگوش با استفاده از Scratch و موارد دیگر می شود.

۴-AIClub

AIClub تیمی متشکل از متخصصان هوش مصنوعی و نرم افزار با تجربه دنیای واقعی است. این سایت توسط دکتر نیشا تاگالا، دکترای علوم کامپیوتر ایجاد شد. وی پس از ناکامی در یافتن یک برنامه سرگرم کننده و آسان برای کمک به دختر ۱۱ ساله اش در یادگیری هوش مصنوعی، برنامه خود را ساخت.

برنامه درسی مترقی باشگاه هوش مصنوعی برای دانش آموزان ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان طراحی شده است. کودکان یاد می گیرد که با استفاده از هوش مصنوعی و کدنویسی پروژه های منحصر به فردی ایجاد کند.

۵- Teachable Machine

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه ماشین ها می توانند از داده ها یاد بگیرند و کارهایی را انجام دهند که انسان می تواند انجام دهد؟ Teachable Machine ، وب‌سایتی متعلق به تیم توسعه گوگل که به شما امکان می‌دهد مدل‌های یادگیری ماشینی خود را در چند دقیقه ایجاد کنید.

Teachable Machine یک راه سرگرم کننده برای کودکان و نوجوانان برای شروع یادگیری مفاهیم و کاربردهای یادگیری ماشین است. شما به هیچ مهارت کدنویسی یا دانش قبلی نیاز ندارید، فقط به وب کم، میکروفون یا تصاویر خود نیاز دارید.

دانش آموزان می توانند با تصاویر، صداها، ژست ها، متن و موارد دیگر بازی کنند. آنها متوجه خواهند شد که چگونه تغییر تنظیمات و داده ها عملکرد و دقت مدل ها را تغییر می دهد.Teachable Machine یک ابزار یادگیری و یک پلت فرم خلاقانه است که تخیل را آزاد می کند. فرزند شما می‌تواند از مدل‌های خود برای خلق بازی، هنر، موسیقی یا هر چیز دیگری که می‌تواند رویاپردازی کند، استفاده کند.

سخن پایانی :

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به سرعت در حال تغییر جهان هستند. اگر می خواهید بچه ها و نوجوانان شما در مورد این زمینه های جذاب بیاموزند و مهارت های تفکر انتقادی و خلاقیت خود را توسعه دهند، این وب سایت ها می توانند به آنها کمک کنند.

دسته‌ها: آموزشی