همواره یک سوال کلیدی که ممکن است به ذهن بسیاری از والدین خطور کرده باشد این است که بزرگان فناوری اطلاعات مانند بیل گیتس و مارک زاکربرگ و … از چه زمانی برنامه نویسی را شروع کرده اند ، ما به تصورات موجود در پس شرکت های اپل ، مایکروسافت ، فیسبوک ، توئیتر و اینستاگرام نگاهی انداخته ایم تا ببینیم موسسین این غولهای فناوری چه مسیری را برای کسب موفقیت طی کرده اند.

مارک زاکربرگ،خالق فیسبوک و مدیر عامل آن

به عنوان یک دانش آموز باهوش در سن ۱۲ سالگی برنامه نویسی را آغاز کرد ، مارک زاکربرگ توانست فیسبوک را در سال ۲۰۰۴ از اتاق خوابگاه خود اجرا کند. امروزه ، او یک انسان خیرخواه است که یک کمپانی با اعضایی به اندازه ی ۴/۱ جمعیت افراد کره ی زمین را اداره میکند و به عنوان پنجمین فرد ثروتمند دنیا نیز شناخته میشود در حالی که تنها ۳۷ سال سن دارد.

زمانی که مارک در کلاس ششم بود برنامه نویسی را از ابتدا شروع کرد. پدر مارک یک توسعه دهنده ی نرم افزار را به اسم David Newman به خدمت گرفت تا به پسرش آموزش های لازم را به صورت خصوصی بدهد.نیومن میگوید:”دشوار است که خودتان را جلوتر از او ببینید.” و مارک را به عنوان یک “اعجوبه” توصیف میکند.

مارک نرم افزاری به اسم “ZuckNet” نیز ساخته است. این برنامه به کامپیوترهای خانه شان و دفتر پدرش اجازه میداد که با هم در ارتباط باشند.برخی این برنامه را به عنوان نسخه ی ابتدایی AOL Instant Messenger میشناسند که در همان سال عرضه شد.

او مهارت اش را به کالج برد و داستان ادامه یافت، پروژه ی فیسبوک را آغاز کرد و ادامه ی داستان..

مارک درباره ی یادگیری برنامه نویسی میگوید: ” یادگیری نوشتن یک برنامه برای من به این دلیل نبود که بخواهم وارد علم کامپیوتر بشوم و در جزئیات مربوط به این رشته خبره بشوم.به این دلیل بود که میخواستم کار ساده ای انجام بدهم،میخواستم کاری انجام بدهم که برای من و خواهرانم سرگرم کننده باشد.بنابراین من این برنامه ی کوچک را نوشتم و چیزهای کوچکی به ان اضافه کردم.و بعداً زمانی که میخواستم چیز جدیدی یادبگیرم از کتابها و اینترنت استفاده میکردم و دوباره چیزهای بیشتری به آن اضافه میکردم.”

بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت

قبل از مارک، بیل وجود داشت.تشابهات این دو عجیب است.بیل گیتس از هاروارد اخراج شد و به عنوان یک انسان خیرخواه و بشردوست شناخته میشود،همینطور یک برنامه نویس فوق العاده نیز بود.

بیل برنامه نویسی را درسن ۱۳ سالگی شروع کرد ، زمانی که مدرسه میرفت،کلاس های ریاضی اش را برای ساخت اولین برنامه اش از دست می داد: یک بازی دوز که به کاربران اجازه میداد با کامپیوتر بازی کنند.بیل به همراه چهار دوستش زمانی که در حال قرار دادن باگ هایی در سیستم عامل مدرسه برای آزاد کردن وقت استفاده از کامپیوتر بودند شناسایی شدند و از مدرسه اخراج شدند.بعدها،بیل گیتس به همراه Paul Allen که یکی از این چهار دانش آموز بود ، مایکروسافت را بنا نهادند.

آلن یک برنامه نویس ماهر بود.او در هنگام پرواز به Albuquerque موفق شد بخشی اساسی از کد مربوط به اولین کامپیوتر مایکروسافت را بنویسد، شگفتی ادامه دارد، از آنجاییکه این قضیه در سال ۱۹۷۵ اتفاق افتاد و لپتاپی هنوز اختراع نشده بود که بتوانید با خود به داخل هواپیما ببرید، آلن کد ماشینی را با مداد روی کاغذ نوشته بود!

استیو وزنیاک، بنیانگذار اپل

بنیانگذار دیگر اپل استیو جابز بود،برای مدتی استیو وزنیاک به طور ناعادلانه لقب “استیو دوم” را یدک میکشید.ما میگوییم ناعادلانه چرا که امروزه وزنیاک به خاطر طراحی کامپیوترهای مدرن خانگی شناخته میشود.مردی که Apple BASIC (بخش اساسی کد اپل) را نوشت.به مانند بیل گیتس و مارک زاکربرگ،او نیز برنامه نویسی را از زمان مدرسه آموخت.

فعالیت های کامپیوتری باعث شد که وزنیاک به دردسر بیفتد:در سال ۱۹۶۹ او در اولین سال تحصیلش ، به دلیل هک کردن سیستم جدید کامپیوتری کالج و ارسال پیام های بی ربط، از دانشگاه Colorado Boulder اخراج شد.

وزنیاک درباره ی برنامه نویسی میگوید:

” ایده ی ما این بود که این کامپیوترها میخواهند ما را آزاد کنند و به ما اجازه بدهند تا نظم داشته باشیم.آن ها میخواهند به ما قدرت بدهند. ما میتوانیم بنشینیم و برنامه هایی بنویسیم که کمپانی ها با کامپیوترهای چندمیلیون دلاری شان نتوانستند این کار را انجام دهند.و کلاس پنجمی ها بتوانند به کمپانی ها راه پیدا کنند و برنامه ی بهتری نسبت به افرادی بنویسند که بهترین حقوق را دارند، این میتواند همه چیز را عوض کند.ما در مورد این انقلاب هیجان زده هستیم.”

جک دورسی،بنیانگذار و مدیر عامل توئیتر و اسکوئر

وقتی که او جوانتر بود، رویای او دیدن شهر نیویورک بود.اگرچه،پدر و مادرش،اجازه ی این کار را به او نمیدادند.در نهایت، او درگیر نقشه ها شد.او به حاضرین دانشگاه Colombia گفته است: ” چیزی که در مورد نقشه ها دوست داشتم این بود که میتوانستم خیابان ها را ببینم و قسمت به قسمت آن ها را بررسی کنم.”در حالی که سایر بچه ها دیوارهایشان را با قهرمانان ورزشی و ستاره های پاپ پوشانده بودند،جک اتاقش را با نقشه پر کرده بود.

بعدها،در سال ۱۹۸۴، زمانی که ۸ سال داشت،والدینش برای او اولین کامپیوتر مکینتاش اپل را خریداری کردند.مانند بسیاری به برنامه نویسی علاقه مند شدند،جک نیز برای این که بتواند همه چیز را تغییر بدهد بی تابی میکرد.بنابراین، او شروع به طراحی و ساخت نقشه کرد، این نقطه ی آغازین ورود او به دنیای علم کامپیوتر بود.

فقط طی دو هفته در سال ۲۰۰۶، جک و شریکش Biz Stone، یک نمونه ی اولیه از یک شبکه ی اجتماعی بر پایه ی پیامهای کوتاه ساختند.به این صورت، توئیتر ساخته شد.

جک در مورد برنامه نویسی میگوید:

” من فکر میکنم که برنامه نویسی بی شباهت به هنر نیست.زمانی که شما به مفاهیم برنامه نویسی فکر میکنید،این باعث میشود که شما به فرد بهتری تبدیل بشوید.مانندیادگیری یک زبان خارجی،یادگیری ریاضیات،یادگیری خواندن و غیره.”

آنچه گفته شد مسیری بودکه این بزرگان حوزه فناوری طی کردند که به موفقیت برسند ، امیدواریم این مسیر سرلوحه کار تمام فرزندان این سرزمین درجهت کسب موفقیت در حوزه فناوری اطلاعات باشد.

دسته‌ها: آموزشی