اگرچه بسیاری از دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم دارای استعدادها و توانایی‌های باورنکردنی هستند، به ویژه در رابطه با استدلال فضایی ، اما تنها حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از بزرگسالان مبتلا به اوتیسم شاغل هستند. آموزش کدنویسی به دانش آموزان مبتلا به اوتیسم نه تنها باعث ارائه یک تجربه آموزشی مفید و لذت بخش برای این دانش آموزان است ، بلکه برای موفقیت آنها در بزرگسالی نیز ضروری است.

مهارت های کدنویسی تقاضای زیادی دارند :

در دنیای متکی به فناوری امروزی که دائماً در حال تغییر است، برنامه نویسی در حال رایج شدن است. مشاغل بیشتری در حال ظهور هستند که بر مهارت های علوم رایانه تکیه می کنند و مدارس بیشتری برای ادغام علوم رایانه در برنامه های درسی خود تلاش می کنند.
برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای افراد دارای مهارت های علوم کامپیوتر، بسیاری از سازمان ها و مدارس در حال اجرای طرح های آموزش علوم کامپیوتر هستند. این نیاز برای کودکان مبتلا به اوتیسم حتی بیشتر است. این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازد که چرا آموزش برنامه‌نویسی برای دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم حیاتی است .
برنامه نویسی مستلزم درک عمیق ریاضیات و منطق است ، به ویژه زمانی که هدف آن تولید خروجی های زیبایی شناختی است که به خوبی طراحی شده باشد. خروجی های برنامه نویسی ویژوال نمونه های ملموسی از ارتباط متقابل حوزه های منطقی و فضایی هستند، درهر دو ویژگی بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم در آنها برتری دارند.

مزایای آموزش کدنویسی به کودکان و نوجوانان اوتیسمی :

مزایای ارائه آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان مبتلا به اوتیسم را می توان در دو دسته خلاصه کرد: لذت و موفقیت در آینده ، در مورد آموزش علوم کامپیوتر به کودکان مبتلا به اوتیسم باید گفت که دانش آموزان مبتلا به اوتیسم به دلیل بالا بودن قدرت تفکر منطقی و تحلیلی به سمت علوم کامپیوتر کشیده می شوند.

بر خلاف تعاملات اجتماعی که مدیریت آن برای این دسته از کودکان دشوار است، برنامه نویسی ، تمرینی برای برنامه ریزی و طراحی ورودی هایی است که مجموعه ای از خروجی های مورد انتظار را به همراه دارد. دانش آموزان مبتلا به اوتیسم این نوع حل مسئله را ترجیح می دهند، جایی که توانایی آنها در سازماندهی مقادیر زیادی از داده ها و ایجاد ساختارهای قابل اعتماد مفید است و نتایج قابل پیش بینی را به همراه دارد .
بسیاری از دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در ریاضیات و علوم استعداد دارند . دکتر کراسنو، مدیر آکادمی STEM3 گزارش می دهد که ۳۴ درصد از دانشجویان با نیازهای ویژه که به کالج می روند، رشته های STEM را انتخاب می کنند . دسترسی به آموزش برنامه نویسی به این دسته از دانش آموزان فرصت دیگری برای اعمال علایق خود را می دهد.

نکته کلیدی این است که دانش‌آموزان را در محیطی قرار دهید که در آن موضوعاتی را که به نظرشان انگیزه می‌دهند، بررسی کنند و در عین حال از آنها حمایت کنید. برای دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم ، این به معنای ارائه تمرین‌هایی در منطق و استدلال فضایی است و در عین حال به آنها کمک می‌کند تا ابزارهایی برای پیشرفت در موقعیت‌های اجتماعی به دست آورند.

منبع :

https://blog.stageslearning.com/blog/a-new-education-teaching-coding-to-students-with-autism

دسته‌ها: آموزشی