درپاسخ به این سوال که چرا آموزش برنامه نویسی پایتون برای دانش آموزان مناسب است باید به این نکته اشاره کنیم که :
چرا آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان و دانش آموزان اهمیت دارد؟

به گفته‌ی استیو جابز مدیر عامل کمپانی اپل « همه‌ی افراد باید کدنویسی یاد بگیرند، چون کدنویسی به شما یاد می‌دهد که چگونه فکر کنید. »

مدیران فیس بوک پیش‌بینی می‌کنند که تا ۲۰ سال آینده بیشتر مشاغل به برنامه نویسی وابستگی داشته باشند. اما برنامه نویسی فقط یک مهارت شغلی نیست با آموزش برنامه نویسی ، کودکان می‌توانند کارهایی مثل بازی سازی، انیمیشن سازی و حل کردن مساله‌های جذاب را انجام دهند. به علاوه آموزش برنامه نویسی بسیار سرگرم کننده است و مهارت حل کردن مشکلات در زندگی را افزایش می‌دهد.

چرا آموزش زبان برنامه نویسی پایتون؟

دو جین زبان برنامه نویسی وجود دارد که هر کدام برای انواع مختلف پروژه‌ها مناسبند. پایتون از این بابت منحصر به فرد محسوب می‌شود که برای آموزش و یادگیری بسیار ساده است، به خصوص برای کودکان و نوجوانان که تجربه‌ی برنامه نویسی ندارند.

ما برای شروع آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان و دانش آموزان به صورت حرفه ای پس از اسکرچ ، زبان پایتون را توصیه می‌کنیم، چون بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی از نشانه‌ها و کلمات اختصاری استفاده می‌کنند، اما زبان پایتون این طور نیست.

پایتون زبان برنامه نویسی مبتدی و دوستانه

زبان های برنامه نویسی محدودی هستند که با ظاهری ساده و گرافیکی طراحی شده‌اند. که به آنها زبان‌های « block » گفته می‌شود. « scratch » یک مثال ساده از این زبان‌‌های برنامه نویسی است که برای کودکان سنین دبستان تا راهنمایی و حتی دبیرستان مناسب بوده و می‌توانند آن را ارتقا بدهند.

راه‌های مختلفی برای آموزش برنامه نویسی پایتون به دانش آموزان یا زبان‌های دیگر به کودکان و نوجوانان وجود دارد و با وجود انواع ابزارهای منظم، بسیار سخت است که یکی از آنها را که موثر تر است انتخاب کرد.

تحرک و بازی از موفق‌ترین روش‌های آموزش به کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود. بدون ایجاد انگیزه، فضای جذاب و مناسب ،کودکان و نوجوانان از آموزش خسته می‌شوند. به همین دلیل بهتر است از روش‌هایی همراه با بازی در کلاس‌های آنلاین یا حضوری استفاده کرد.

محبوبیت روزافزون

در صورت انتخاب هر کدام از زبان های برنامه نویسی توسط کودکان جهت یادگیری آن ها، این مهم است که در آینده با افزایش سن آنها، آن زبان برنامه نویسی همچنان جزء زبان های پرطرفدار جامعه باشد و یا در حال رشد بماند. پایتون این معیار را با موفقیت برآورده می کند زیرا مطالعه ای که اخیراَ توسط Stack overflow  انجام شد، نشان می دهد که پایتون سریعترین رشد در توسعه زبان برنامه نویسی در ۲۵ سال گذشته را داشته است و در آینده نیز به رشد خود ادامه خواهد داد. بنابراین بدیهی است که کودکانی که در سنین پایین، زبان برنامه نویسی را می آموزند، پس از ورود به عرصه حرفه ای، فرصت های بهتری برای ایجاد یک حرفه موفق فناوری اطلاعات خواهند داشت.

پایتون می تواند منجر به یک حرفه شود

اگرچه هنوز برای فکر کردن درباره شغل فرزندان زود است زیرا با بزرگ شدن، سلیقه ها و علایق آنها ممکن است تغییر کند، اما آموزش پایتون به کودکان تا حد زیادی استعداد آنها را شکوفا می کند و آینده آنها را برای تأمین شغلی پایدار افزایش می دهد. اگر فرزندان شما مسیر کارآفرینی را انتخاب کنند، می توانند استارتاپ های خود را در حوزه فناوری راه اندازی کنند.

بسیاری از بزرگترین برنامه نویس‌ها که در تکنولوژی صاحب نام و برند هستند، اولین پروژه‌هایشان را برای دوستان و خانواده انجام داده‌اند. مارک زاگربرگ، بیل گیتس و استیو جابز را می‌توان مثال زد. آنها از برنامه نویسی برای ساخت چیزهای کوچک و شخصی لذت می‌بردند و آرزوی ساخت یک بازی و وبسایت را داشتند و فهمیدند که ساخت این رویاها با یادگیری زبان برنامه نویسی مثل پایتون، ممکن است.

دسته‌ها: آموزشی